sreda, 18. julij 2012

Obredno obrezovanje v Kelmorajnu

 
Redek ptič v osrednji Sloveniji 
(Škofja Loka, 1/7-2012)

V Sloveniji je danes po strokovnih ocenah le 200 do 400 Judov (Klemen Jelinčič Boeta, Srednjeevropski Judje, Življenje na dotik 06-07, publikacija EPK, Maribor). Primeri obrednega obrezovanja judovskih dečkov so torej pri nas redki. Kljub temu je tudi za slovensko judovsko skupnost zanimivo februarsko stališče naše varuhinje človekovih pravic, da je obrezovanje dečkov iz nemedicinskih razlogov kršitev otrokovih pravic. Spomin na to mnenje je oživila v svetovni javnosti (in tudi pri nas) zelo odmevna junijska sodba Deželnega sodišča v Kölnu (am Rhein), ki je sprejelo enako stališče. Odzivi nemške judovske skupnosti (po istem viru 120.000 do 150.000 članske), uradni odziv Izraela in reakcija nemškega političnega, državnega vrha nanj, dajo misliti. 

Tudi meni. Po odlični izkušnji s sijajnim romanom 36 Arguments for the Exsistence of God me je zanimalo predvsem stališče njegove avtorice. Rebecca Newberger Goldstein, ameriška filozofinja in pisateljica, ki je odrasla v ortodoksni judovski družini in skupnosti, o njej ve vse, je kritična ateistka (ameriško združenje svobodomislecev Freedom From Religion Foundation ji je podelilo priznanje junakinje svobodomiselnosti, Freethought Heroine 2011), zato je zame izjemno relevanten vir. Svoje stališče do problema obrednega obrezovanja dečkov je objavila v zvezi s (pozneje sodno prepovedano) referendumsko pobudo za prepoved obrezovanja v San Franciscu, in sicer v svojem blogu v Washington Postu 7/6-2011. Tu je zaključek njenega razmišljanja:

"I can’t speak as well for Islam, but I do know that male circumcision is regarded in Judaism as unusually important, as indicated by the Hebrew word for circumcision, bris, which translates as covenant. This is a practice that goes to the heart of Jewish religious emotions, membership in a historical community. Just as you can’t very well allow for freedom of religion without allowing parents to indoctrinate their kids with their own superstitions, you can’t allow Jews their freedom of religion without allowing parents the right to circumcise their sons. It’s yet again a balancing act, although I think that here, in the case of ritual circumcision, the harm to the welfare of the child is fairly minimal, as compared to the harm inflicted on children’s minds by indoctrination. But maybe I just feel that way because I’m a philosopher, so I feel that mental mutilation is worse than token bodily mutilation. Or maybe, even more to the point, it’s because I’m female!" (op.: poudarki dodani)

Ali, na kratko povzeta, zame bistvena misel: Judom ni mogoče priznati svobode veroizpovedi, ne da bi jim dovolili obrezovanje sinov. Škoda, storjena z obrednim obrezovanjem, je relativno minimalna v primerjavi s škodo, povzročeno duševnosti otrok z indoktrinacijo (dodam: npr. versko)!

Brez pomisleka sprejmem. Hvala, Rebecca!

P.s. Formulacija "relativno minimalna škoda" velja danes, ni pa veljavna vedno. V času nacizma je bila z obrezovanjem judovskih dečkov ogrožena njihova najbolj temeljna človekova pravica, pravica do življenja. To je ena izmed tem odličnega mladinskega romana Potem (Then) avstralskega pisatelja Morrisa Gleitzmana (Založba Miš, 2011). Mimogrede, jeseni izide Zdaj (Now), tretji iz niza romanov o Feliksu in Zeldi.
 

Ni komentarjev: